Hmotnosti v technickém průkazu - pochopte je jednou pro vždy!

Publikováno:  27.01.2021
Hmotnosti v technickém průkazu - pochopte je jednou pro vždy!

Hned v úvodu zdůrazňuji, že všechno o čem budou následující řádky najdete v technickém průkazu vašeho vozidla. Samozřejmě tím myslím velký technický průkaz neboli VTP. Ve skutečnosti se tento dokument jmenuje “OSVĚDČENÍ O REGISTRACI VOZIDLA. ČÁST II.”

Nabízí se otázka, kam se ztratila “ČAST I”. Trochu paradoxně je to ten dokument, kterému jsme si zvykli říkat “malý technický průkaz” a máme ho většinou u sebe. Ti odvážnější to mají, přímo za stínítkem svého vozu. Alespoň, tím případným nenechavcům ušetří práci s paděláním :-).
Vraťme se ale k tomu velkému, kde jsou uvedeny detailní informace o vlastníkovi i o vozidle samotném. Je to tedy něco jako “rodný list”.

Nás karavanisty, budou ale nejvíce zajímat údaje o hmotnosti vozidla. To, že není jen jedna hmotnost už také asi všichni víme. Stejně tak už dobře víme, že s obytnými vozy se “pohybujeme” na hranici řidičského oprávnění skupiny B.

Pro nás karavanisty je tedy více než pro kohokoliv jiného důležité se v údajích o hmotnostech vozu velice dobře vyznat. Naše autíčka, jsou zpravidla těžší než běžné dodávky a tak si často klademe otázku, kolik kilogramů mohu naložit abych se vešel do váhového limitu 3 500 Kg. Tuto hranici stanovuje řidičské oprávnění typu B, které většina z nás vlastní. Dokonce ani majitelé řidičáku skupiny C nejsou s většinou obytných vozů ve výhodě. Zkrátka a dobře většina obytek je homologována pro provoz na pozemních komunikací do hmotnosti 3 500 Kg a basta!

Výjimku tvoří ty větší obytňáky, které ale stojí i větší peníze, tak se jimi v tomto článku nebudeme zabývat. A kdo má “cečko” a koupí si obytku nad 3,5 tuny, tak už nějaké to kilo navíc neřeší, protože to auto už může prakticky vážit kolik chce :-). My “béčkaři” se ale musíme vejít do nějakých 400 - 600 kilo nákladu, protože taková bývá obvykle doložnost obytných vozů.
Doložnost, jak už sám výraz napovídá je, hmotnost všeho vybavení, které si můžeme do auta naložit abychom se vešli do oněch limitních 3 500 kg. Abychom tedy nepřesáhli nejvyšší povolenou hmotnost. Někdy se v této souvislosti setkáme také s výrazy jako užitečná nebo užitná hmotnost, ale je to totéž. 

nejvyšší povolená hmotnost vozidla


Doložnost získáme když od nejvyšší povolené hmotnosti  F.2 odečtete hmotnost provozní.
Nejvyšší  povolenou hmotnost najdeme na 2. straně VTP na řádku začínajícím F.1 největší technicky přípustná hmotnost hned za lomítkem. Většinou jsou ale obě tyto klíčové hmotnosti vozu stejné, takže zápis pak vypadá takto 3 500/ 3 500. Dovedu si ale představit, že se liší. To by mohlo nastat v případě, že auto technicky a bezpečně uveze více než 3,5 tuny a “papírově” je omezeno do 3,5 t záměrně, aby jej bylo možné řídit s oprávněním skupiny B.
Hmotnost provozní najdeme také ve VTP o řádek výše a je označena jako G. Matematicky zapsáno F.2 - G = doložnost neboli jak jsme si řekli užitná či užitečná hmotnost. Jeden z našich obytňáků jehož VTP vidíte na obrázku, má doložnost 444 kg (3 500 - 3056). Je to dost? Je to málo? Toť otázka! :-) Z praxe samozřejmě vím, že je to až zoufale málo.


Velmi často se v této souvislosti řeší otázka, co všechno se do oné provozní  hmotnosti počítá a co už ne. Odpověď na tuto otázku se různí. Jeden například tvrdí, že se do provozní  hmotnosti nepočítá hmotnost řidiče, jiný tvrdí opak. Pokud ano, tak kolik váží ten “ideální řidič”? :-) A tak dále, a tak dále. Nekonečné diskuze na fórech či facebookových skupinách.

Vzal jsem si tedy k ruce v současnosti platnou Vyhlášku, konkrétně č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a tam stojí, že:

Hmotností vozidla v provozním stavu se rozumí hmotnost vozidla, jehož palivová nádrž se naplní palivem alespoň na 90 % svého objemu, včetně hmotnosti řidiče (75 kg), ostatních provozních kapalin, dalšího standardního vybavení podle specifikací výrobce, náhradního kola, povinné výbavy a nezbytného nářadí (hever, klíč na kola, tažné oko…).”

Co se tedy rozhodně do provozní hmotnosti vozidla neschová je váha ostatních členů posádky, “neprovozní” kapaliny tedy čerstvá voda, odpadní voda ani plná kazeta WC. Počítejte se mnou 444 kg - 25 kilo nadváhy řidiče :-), - 80 kg manželka - 110 kg 2 odrostlá dítka - 100 kg, 100 litrů čerstvé vody a jsme na 129 kilech doložnosti. Předpokládám, že sebou nevozíte ještě plnou odpadní nádrž a plnou WC kazetu! Do takového auta byste si už mohli přinést snad jen svačinu :-)

Reálně, pokud jedete s rodinou, vám na skutečný náklad zbývá jen nějakých 130 kilo. Sem se tedy musí vejít gril, kempingový nábytek,obsah lednice, 4 jízdní kola, paddleboard a konečně i pár osobních věcí. Kdo by to dokázal? Je jasné, že obytná auta jezdí přetížená. Vědí to samozřejmě i “muži zákona” a přejezd Rakouska, kde je vážení obytek poměrně populární “kratochvílí”, je spojen s určitým napětím a zvýšenou hladinou adrenalinu :-) Váha vybavení je tedy pro každého karavanistu častou starostí.

Příště, až se vydáte na cestu, budete možná více přemýšlet o tom, čemu dáte přednost a co už bude muset zůstat doma. Je lepší některé věci oželet, než zaplatit tučnou pokutu. Dobrou zprávou však je, že se by se váhové limity pro autokaravany měly zvýšit. Kdy to ale bude je však stále ve hvězdách.

 

Autor: Zdeněk Kompert - ahoj@topdovca.cz